Monitoring rychlosti: proč by jej měla mít každá vývojářská agentura?
Rychlost webu ovlivňuje konverze, ale i úspěšnost SEO i cenu za PPC reklamu. Vývojářské agentury mohou díky monitoringu klientům garantovat pravidelné hodiny na optimalizaci rychlosti nebo nabídnout nové balíčky služeb.
V tomto textu vysvětlíme, proč je monitoring rychlosti pro vývojářské agentury zajímavý a co nabízí náš monitoring rychlosti PLUS.
Proč zrychlovat a monitorovat weby?
Jak rychlost webu pomáhá vašemu byznysu?
- Zvýšení počtu konverzí.
- Zlepšení pozic v rámci SEO v Googlu.
- Zlevnění PPC kampaní v Google Ads.
Na jednom velkém e-shopu webu jsme naměřili, že uživatelé s rychlostí načtení kolem jedné vteřiny mají 3,5krát vyšší konverzní poměr než uživatelé s rychlostí načtení kolem 2,5 s.
TIP: Přečtěte si důvody, proč řešit rychlost a proč je monitoring rychlosti důležitý.
Kdo neměří, ten nezrychluje. Monitoring je nutný první krok pro začátek řešení rychlosti webu:
- Když se něco pokazí, monitoring ohlídá, abyste se o tom dozvěděli.
- Dá vám data pro cílení optimalizací a tipy na zlepšení.
- Dostanete zpětnou vazbu po nasazení změn.
Občasné testy rychlosti v PageSpeed Insights ve vás mohou vyvolat dojem, že vše běží hladce. Vy ale potřebujete dlouhodobý monitoring metrik rychlosti, který zachytí problémy a informuje vás.
Měření rychlost jednou za čas může vyvolat dojem, že vše běží jako po másle. Pravda to ale nebývá.
Jak téma rychlosti pomáhá vývojářským agenturám?
Spolupracujeme s firmami jako PragueBest, SUPERKODERS, PeckaDesign nebo Programia a vidíme, že monitoring rychlosti jim pomáhá lépe obsluhovat klienty:
- Rychlost jako zlepšení byznysu klienta
Rychlejší web a vyšší konverzní poměr, to je spokojenější klient a více peněz na vývoj. - Lepší klientská retence
Vývojářská agentura sleduje rychlost, takže je další důvod s ní udržet spolupráci. - Dlouhodobá spolupráce s klientem
Vývojářská agentura sleduje rychlost, kontinuálně se projektu věnuje a optimalizuje. Zároveň je to práce, která obvykle vývojáře baví.
Jak náš monitoring rychlosti webu hodnotí vývojářské agentury?
„Oceňujeme možnost kontroly dat na denní bázi a emailové notifikace v PageSpeed.cz PLUS. Osvědčilo se nám do nástroje značit změny a sledovat jejich dopad.“
— Eduard Beneš, PragueBest
Proč by si monitoring měla platit přímo agentura?
Když agentura platí monitoring sama, má nad ním plnou kontrolu. Vidí všechna data, může rychle reagovat na změny a využít monitoring jako nástroj pro řízenou optimalizaci.
Díky tomu má agentura přehled nad rychlostí webu a může klientům sama navrhovat zlepšení místo pasivního čekání na požadavky.
Výhoda pro agenturu při vyjednávání smluv
Monitoring lze snadno zahrnout do smluv o údržbě webu:
- SLA a maintenance
Monitoring jako součást pravidelné údržby a reportingu. - Balíčky služeb
Součást prémiových služeb spolu s další optimalizací. - Garance rychlosti
Pokud agentura klientovi garantuje výkon webu, potřebuje nástroje na jeho sledování.
Díky monitoringu se agentura posouvá z role dodavatele do role strategického partnera, který pomáhá klientům udržet web v maximálním výkonu.
Hledání příčiny zhoršení rychlosti pomocí monitoringu PLUS na iRozhlas.cz.
TIP: Kromě aplikace na monitoring rychlost v PageSpeed.cz nabízíme i pomoc s optimalizací rychlosti webů nebo proškolení vašich vývojářů.
Co je a co není monitoring rychlosti webu?
Nástrojů je dnes na trhu velké množství a vývojářské agentury si kvůli tomu občas pletou různé typy monitoringu. Vídáme, že používají nástroje, které řeší jiné problémy. Mezi nejčastější patří:
- Sentry – je výborné pro sledování chyb v JavaScriptu a frontendových aplikacích, ale není ideální pro měření rychlosti webu z pohledu uživatele.
- Grafana – skvělá pro vizualizaci metrik z backendu a serverů (CPU, RAM, latence API), ale neřeší frontend a reálnou uživatelskou zkušenost s načítáním stránky.
- CrUX Dashboard – přináší agregovaná data od reálných uživatelů z Chrome UX Reportu, ale postrádá každodenní přehled a hlubší analýzu konkrétních problémů.
- Pingdom/UptimeRobot – sledují hlavně dostupnost serveru a umí pouštět jednoduché syntetické testy, ale primárně se nezaměřují na rychlost webu.
- Lighthouse v DevTools nebo PageSpeed Insights – jednorázový test pro lokální vývoj, ale neposkytuje kontinuální sledování a porovnání výkonu v čase.
Většina těchto nástrojů řeší buď chyby v kódu, monitoring backendu, nebo agregovaná data z prohlížečů. Pro monitoring rychlosti webu toho ale potřebujete více:
- Dlouhodobé sledování metrik
Jak se vyvíjí výkon v čase? Kdy nastala regrese? - Hloubková analýza konkrétních stránek a problémů
Jak se liší rychlost mezi desktopem a mobilem? Které stránky jsou nejpomalejší? - Okamžitá zpětná vazba
Když nasadíte novou verzi webu, poznáte, jestli zpomalila nebo zrychlila?
Monitoring rychlosti od PageSpeed.cz právě tyto mezery vyplňuje.
Co vývojářským agenturám nabízí monitoring PLUS od PageSpeed.cz?
Náš monitoring vznikl přímo z praxe – vychází z konzultací s klienty a spolupráce s vývojářskými i marketingovými agenturami. Díky tomu přináší data, která mají skutečnou hodnotu pro optimalizaci rychlosti webu.
Nyní se společně podívejme, co vám náš nástroj přinese.
Pro každého klienta vidíte dashboard se samotnými testovacími sadami a metrikami rychlosti:
Na obrázku vidíte dashboard klienta se dvěma testy.
Správa týmů a klientů je tedy „v ceně“ řešení, ale není samozřejmě hlavní částí aplikace. Tím je samotné testování, jeho výstupy a pak také pravidelné reporty.
Hlídač, notifikace a pravidelné reporty vás udržují v obraze
Každý měsíc vám bude chodit shrnutí toho nejdůležitějšího pro každého klienta:
V měsíčních reportech dostanete kromě přehledu o tom, co je nového v oblasti performance (1) také stav webů klienta (2) a vývoj metrik.
Velkou sílu bude mít pro vaše vývojáře Hlídač, který monitoruje každodenní syntetické testy: