Monitoring rychlosti webu: proč je důležitý a jak jej efektivně využívat?
Najednou to nefunguje. Konverze padají, návštěvníci mizí, web zpomaluje, ale vy nevíte proč. Nic zásadního jste neměnili, takže v čem je problém?
Možná už se váš web měsíce zpomaluje a nevšimli jste si toho. Možná jste před týdnem nasadili novou funkci, která zpomalila klíčové stránky. Možná jen třetí strana změnila svůj kód a nikdo vám nedal vědět. Bez monitoringu nemáte šanci zjistit, co se děje.
Monitoring rychlosti webu vám dá přehled, kontrolu a možnost řešit problémy dřív, než ovlivní váš byznys.
O čem je tento článek?
- Proč je rychlost webu klíčová? Dopad na konverze, SEO a celkovou spokojenost uživatelů
- Jak vám monitoring ušetří čas a peníze? Návratnost investice a přímý dopad na byznys.
- Jaký monitoring potřebujete? Proč je dobré kombinovat různé typy monitoringu.
- Proč jednorázové testy nestačí? Rozdíl mezi PageSpeed Insights a kontinuálním monitoringem.
- Jak monitoring nastavit a používat? Naše metodika, která šetří čas, peníze a nervy.
Pokud chcete mít rychlost webu pod kontrolou, čtěte dál.
Proč mít monitoring rychlosti webu? Byznys webu, vysoká návratnost a zamezení fuckupům
Rychlost webu je důležitá, protože může mít přímý vliv na konverze a návštěvnost webu. Vezměme si několik příkladů z naší praxe:
- Jednomu z největších poskytovatelů sportovních výsledků, Livesportu, jsme optimalizací rychlosti pomohli zlepšit pozice v Google Ads, a tím ušetřit velké množství rozpočtu za PPC.
- Ze studií vyplývá, že rychlost odezvy backendu koreluje s umístěním ve výsledcích vyhledávání Google, a tedy zlepšuje SEO. U některých našich klientů jsme zažili zvýšení návštěvnosti po optimalizaci Core Web Vitals.
- Na jednom velkém e-commerce webu jsme naměřili, že uživatelé s rychlostí načtení kolem jedné vteřiny vykazují 3,5krát více konverzí než uživatelé s rychlostí načtení na hodnotě 2,5 s.
Podívejme se společně na graf korelace mezi rychlostí (LCP, žlutá) a konverzním poměrem (CR, modrá):
Často platí, že čím má uživatel rychlejší načtení webu, tím snadněji dojde ke konverzi.
Ve všech případech platí, že bez dat nelze těchto úspěchů dosáhnout, a nelze je změřit. Chybějící monitoring vás často dovede do situace, kdy víte o problému, ale neznáte jejich příčinu.
Fuckupy vycházející z chybějícího monitoringu
Možná si myslíte, že rychlost vašeho webu je stabilní, protože neděláte žádné úpravy, které by na ni mohly mít vliv. Většinou je ale opak pravdou.
Rychlost webu se neustále mění, a to bohužel obvykle směrem k horšímu. Během naší poradenské praxe jsme často svědky toho, že metriky Core Web Vitals zhorší i na první pohled se nevinně tvářící úpravy:
- U našeho klienta Innogy monitoring zachytil podivné zhoršení metriky INP po nasazení Server-Side GTM. I díky datům z technické analýzy jsme mohli klienta a jeho analytické dodavatele nasměrovat na konkrétní úkoly k řešení.
- Díky monitoringu můžeme včas varovat naše klienty, jako je e-shop Dr. Max. Například v případě, kdy se zhoršila metrika stability layoutu (CLS) kvůli chybě na jedné ze stránek.
- Monitoring nám ukázal zhoršení odezvy serveru (TTFB) na webech jedné velké platformy pro e-commerce, díky čemuž měli naši klienti k dispozici exaktní data pro komunikaci s podporou.
- V českém podcastu Fuckupy v IT je k poslechu příběh, jak bez dat z monitoringu tým špatně vyhodnotil příčinu problému a dva týdny věnoval přepisu aplikace. Problém byl přitom ve skutečnosti jen v jedné řádce konfigurace.
Dobrý monitoring vám poskytne i data o příčinách změn a navede vás na konkrétní místo na webu.
Na obrázku vidíte ukázku hlášení monitoringu PLUS PageSpeed.cz při chybném nasazení obrázku na homepage zpravodajského webu iRozhlas.cz:
- Syntetická data Hlídače ukazují problém s metrikou LCP.
- Při pohledu na rozpad LCP podle stránek vidíme problém na homepage na mobilu.
- Detail konkrétního běhu testu Lighthouse identifikují chybně nastavený lazy loading u prvního obrázku.
Bez monitoringu si změn nevšimnete. Bez dat z monitoringu bude pozdější hledání příčiny zhoršení velmi drahé a zpomalí vaši práci na vývoji nových funkcí webu.
Jednorázové měření není monitoring
Existuje řada populárních nástrojů jako je PageSpeed Insights, Lighthouse nebo třeba WebpageTest.org, které vám ukáží jednorázové výsledky metrik a k tomu analýzu technického stavu stránky.
Nepleťte si však jednorázové testování s monitoringem. Monitoring rychlosti se spouští automaticky, alespoň jednou denně, poskytuje vám proto i data o časovém období, ve kterém jste si nevzpomněli na testování rychlosti v jednorázovém měření.
Proč nestačí jednou za čas kontrolovat rychlost v PageSpeed Insights?
- Nedozvíte se o většině průšvihů.
- Nemáte historii dat, abyste ji mohli vytáhnout, když je potřeba.
- Nevidíte vzory a trendy, které v datech vznikají.
- Nemáte data, která vás navedou na snadné řešení problému.
- Nemůžete oslavit úspěchy, když přijde zlepšení.
Jednorázové testy v PageSpeed Insights, které děláte jen když si vzpomenete, vám nejspíš zatají problémy a mohou vás dokonce mylně navést na myšlenku, že rychlost webu se zlepšuje.