Přeskočit na hlavní obsah

Chrome UX Report: data o rychlosti od reálných uživatelů Googlu

Chrome UX Report (CrUX) je veřejný datový soubor poskytovaný společností Google, který shromažďuje a anonymně analyzuje údaje o skutečné uživatelské zkušenosti při prohlížení webu pomocí prohlížeče Chrome.

CrUX logo
Logo Chrome UX Reportu od Googlu.

CrUX se zaměřuje na důležité metriky jako jsou rychlost načítání, interaktivita a stabilita obsahu. Díky tomu poskytuje cenné informace, jak si webové stránky vedou v reálných podmínkách. Data z CrUX jsou svou povahou odlišná od RUM nebo syntetického měření.

Proč je to důležité a kde se to přesně používá?

CrUX je zásadním zdrojem pro vývojáře, odborníky na SEO a digitální marketéry, protože nabízí pohled na data od reálných uživatelů. Z naší praxe jsme se nejčastěji setkali s vlivem rychlosti na:

  • SEO: Google zahrnuje metriky uživatelské zkušenosti Core Web Vitals do hodnocení webových stránek ve výsledcích vyhledávání. Lepší výkon může vést k lepšímu umístění ve vyhledávání.
  • Hodnocení PPC kampaní: Rychlost webových stránek ovlivňuje míru okamžitého opuštění a celkovou efektivitu PPC kampaní. Také cenu za reklamu v Google Ads může rychlost ovlivnit. 
  • Měření rychlosti: CrUX poskytuje reálná data o rychlosti načítání stránek, což umožňuje vývojářům zlepšovat uživatelský prožitek. Analýzou těchto dat a optimalizacemi lze dosáhnout zrychlení webu, což vede k vyšší spokojenosti uživatelů. Jednoduše můžete také srovnávat svůj web s konkurencí. 

Obecných argumentů a důvodů je o dost více, ale o nich jsme se rozepsali v samostatném textu Proč rychlost webu?

Jak se to měří?

CrUX získává data přímo z prohlížeče Chrome od uživatelů, kteří si neodhlásili sdílení údajů o používání webu.

Data Google sbírá pro mobily, tablety a desktop zvlášť. CrUX obsahuje informace o metrikách Core Web Vitals, kam patří tyto základní metriky:

Metriky Core Web Vitals
Metriky Core Web Vitals: nejzákladnější ze všech metrik rychlosti webu.

Kromě těchto metrik zde najdeme také data dalších metrik a eventů, konkrétně:

Dále se zde nachází i experimentální hodnoty metrik:

Nesmíme také zapomenout na typy navigací (Navigation Types), které nám pomáhají pochopit, jak na naše webové stránky uživatelé přistupují a jak se na nich chovají.

Navigation Types
Vývoj podílu jednotlivých typů navigace nám umožní vidět podíl rychlých nebo okamžitých navigací jako je třeba BFcache nebo prerender (s pomocí Speculation Rules).

Data jsou agregována na úrovni stránky i celé domény a obsahují také další informace o rychlosti připojení, regionu atd.

Doména i URL adresy musí mít dostatečnou návštěvnost, aby se CrUX data zobrazila. Na základě naší konzultační praxe odhadujeme, že je potřeba pro celou doménu nebo stránku mít něco mezi 10 - 15 000 page views za měsíc.

Kde lze najít data z CrUX?

Google pro práci s CrUX nabízí spoustu nástrojů. Každý z nich přistupuje k datům trochu jinak, proto se může lišit podpora metrik nebo aktuálnost.

  • Google BigQuery – Veřejný dataset CrUX umožňuje pokročilou analýzu pomocí databázových dotazů.
  • PageSpeed Insights – Umožňuje provádět jednorázové testy rychlosti a poskytuje data z CrUX. Obsahuje analýzy stránky a domény kumulativně za posledních 28 dní.
  • Google Search Console – Zobrazuje reporty založené na CrUX datech, především nahlášené skupiny URL adres s problematickými metrikami Core Web Vitals.
  • Monitoring PageSpeed.cz – V našem nástroji pracujeme s pokročilým zobrazením dat z CrUX, používáme k tomu CrUX API. Součástí našeho nástroje je náhled na historii metrik Core Web Vitals pro domény, i konkrétní URL adresy, graf distribuce navigace a spoustu dalšího.


Reporty CrUX dat z monitoringu PLUS od PageSpeed.cz ukazují například stav metrik v dashboardu a vývoj hodnot na doménách.

Sledování CrUX dat je velmi důležité pro všechny weby, které tato data mají. Doporučujeme vám sledovat zejména metriky Core Web Vitals na úrovni celé domény a v druhé řadě na důležitých vstupních stránkách.

Více informací o Chrome UX Reportu najdete také v oficiální dokumentaci.